lørdag 3. november 2007

Ekspedisjon og kjedelig fravær

Jeg er bare på andre innlegget og jeg forstår allerede nå at dette er en veldig god idé. Synes ikke du det så kan du jo alltids trykke på X'en i øverste høyre hjørnet på skjermen. Mye har jo skjedd her siden jeg skrev første innlegg, i går.

Det ble ikke noe seiling på fredag, istedenfor ble det enda en dag inne på skolen. Denne med seilteori, knuter og oppdeling av tau. Jeg har alltid vært en dagdrømmer, så det var begrenset hva jeg fikk med meg av den klassiske klasseromsundervisningen. En liten tur ut fikk vi likevel. Etter dugurd dro vi ned til Uddu for å ta ned masta på Skårungen. Det var faktisk ganske gøy selv om det var kaldt og mye vind. Siden værgudene ikke er på vår side, som nevnt tidligere, var planen å sove på Uddu til i dag. Men mer om det senere.

Fosen Folkehøgskole er en ganske spennende plass å være. Det har vært snakk om at det er katakomber under skolen, og i går gikk vi inn for å utforske disse underjordiske gangene. Man skal visst kunne gå fra skinnkjelleren i den ene enden av skolen, til sløydsalen i den andre. Vi var veldig forberedt på at det skulle bli en ekkel opplevelse. Men for oss som ikke garver skinn ble det et sjokk bare å komme inn i skinnkjelleren. Rommet lukter død sau, og bærer preg av nettopp det. Uansett, ferden gikk inn i en gang hvor det ble lavere og lavere under taket. Det var gjørme på gulvet og spikere stakk ut av veggen. Det ble fort lagt ned forbud mot å skremme noen. Det visste seg fort at en av veiene var stengt, men vi fant en annen som vi følte var verdt å utforske. Den andre veien tok form i en lang gang med edderkoppegg hengende fra taket. Noe som fikk i hvert fall meg til å grøsse. Da vi kom ved veiens ende møtte vi trolig to av eggenes opphav. To STORE edderkopper som trolig aldri før har sett lys, siden de reagerte på lommelyktene våre. Alle utenom Marte synes dette var skikkelig ekkelt og stakk ut igjen så fort som mulig.

Etter den spennende ekspedisjonen gikk jeg og Sara ned til Uddu for å sove der med Syver og Tonje. Det var mildt sagt en kald opplevelse. Det første som skjedde da vi kom inn døra var at det begynte å regne, eller hagle, vi rakk ikke å sjekke for det sluttet igjen. Og av en eller annen merkelig grunn begynte nesa mi og renne med en gang jeg kom inn. Om det var kulda eller støv det vet jeg ikke, men bihulene mine har vært en smule tette i dag. Vi la oss godt til rette og ventet på søvnen, som det tok litt tid før kom som en følge av den konstante vinden og tromminga på taket. Det var mye koseligere å sove på rommet mitt. Vi sto opp 04.15, og jeg fant fort ut at jeg hadde tapt 100 kroner sa Kristoffers bil kom rullende ned veien. Vi jobbet til ca. kl 06.30 og dro tilbake til skolen for å sove litt før middag. Jeg sov så tungt at jeg ikke våknet til verken frokost eller morgensamling. Noe som irriterte meg veldig siden jeg var ufattelig sulten. Jeg husket ikke at jeg hadde en matpakke i sekken, kjempelurt! Jeg kom meg opp til dugurd, og spiste halve matpakken min mens jeg frøs under varmevifta i matsalen. Jeg vil ikke skrive om hvor synd var på meg i dag. Jeg hater sånt. Men men, jeg hadde tenkt meg ned til Uddu for å hjelpe til med å ta opp Skårungen. Det ble ikke slik da jeg og Peter bestemte oss for å se på film og ble sittende til klokken var over halv tre. Det var kanskje like greit da, siden jeg enda ikke var varm etter to timer under dyna.

En bra ting med i dag er at Lisa kom hjem fra Sverige. Hun kom riktignok hjem til det mest rotete rommet på hele skolen, men men. Det gikk akkurat slik jeg sa at det kom til å gå med foredraget hennes, kjempebra. Det store var derimot ikke det, men at hun hadde sydd en dinosaurdrakt. Rommet vårt har nå et dinosaurtheme og vi vil male en jungel på veggen. Håper vi får lov!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hva føler du nå?